Kezdetek:

A 2003-as Kaukázus expedíció alatt megfogalmazódott a csapat tagjaiban egy  7000-es expedíció. Kuntner Gábor is tervezett egy 7000-es mászást, és szép lassan kialakult a nagy terv: 2 csúcs egymás után. Lesznek duplázók, lesznek akik csak az egyik-egyik csúcsra mennek.

Hosszas levelezgetés után, indulás előtt két héttel végre összeült a nagy csapat, és végre mindenki megismerhette a tagokat.

Tehát a két csapat:

            Lenin csúcs:   Bakó Barna

                                    Deák István

                                    Kedves Annamária

                                    Kuntner Gábor

                                    Maku László

                                    Simon Dávid

                                    Téglásy Örs

            Mustagh Ata:   Andráska Zsófia

                                    Bakó Barna

                                    Deák István

                                    Dvorszky Tamás

                                    Halász Melinda

                                    Kedves Annamária

                                    Kuntner Gábor

                                    Maku László

 

Vízum:

Utazástól függően sok-sok vagy kevés vízum kellhet. Maximálisan érintett országok:

            Románia

            Bulgária

            Törökország    (vízum)

            Oroszország    (vízum)

            Kazahsztán      (vízum)

            Kirgiztan          (vízum)

            Kína                 (vízum)

és még ki merre szeretne menni. Mi mindkét csúcshoz Budapest-Bishkek utat választottuk és onnan az éppen aktuális csúcsra már egyéni szervezésű belföldi utazást szerveztünk.

Utazás Bishkekbe: három ésszerű lehetőség adott. Bp-Bishkek repülőút; Bp-Isztambul-Bishkek busz,vonat, repülő, Bp-Bishkek vonatozás. Én személy szerint a repülőutat választottam és nem bántam meg, bár Isztambul igen jó város, nem érdemes kihagyni. Az árak a felsorolt módok sorrendjében csökkennek, a kényelmetlenség meg nő az izgalommal és útidővel együtt. Sajnos látható, hogy mennyi vízumra lehet szükség. Minden vízum intézése legrosszabb esetben 1-több hetet vesz igénybe, tehát érdemes időben elkezdeni beszerzésüket. Amennyiben nincs elég idő és kedv a sok utánajárásra érdemes benézni az 1000 ÚT UTAZÁSI IRODÁBA, ahol repülőjegyünk mellett vízum ügyintézésben is segítenek. Azért is érdemest igénybe venni őket, mert a Kirgiz vízumot Bécsben kell beszerezni. Egyébként minden vízumot a megfelelő nagykövetségen lehet beszerezni nem kevés pénzekért. A Török vízumot érdemes kint megváltani, mert olcsóbb.

 

Utazás Magyarországról:

A vízumoknál említetten három módon utazhatunk Bishkekbe.

1. Budapest – Bishkek repülővel

Az 1000 ÚT utazási irodában vásároltuk meg jegyünket 129000 Ft-ért (Bishkekből visszafelé kellett még ráfizetni 10 USD illetéket). Szentpétervárban kell átszállni. Ha sikerül gyors átszállásos járatot találni, akkor nem kell orosz vízum, pár óra a tranzitban és lehet tovább utazni, ellenkező esetben a PULKOVO repülési társaság biztosít szállást, Orosz vízumot kell váltani és megtekinthetjük Szentpétervárt. (Mit mond az orosz halálos ágyán??  „Szent Péter vár” :)  1 vagy 2 nap az utazási idő.

2. Budapest – Isztambul – Bishkek

No ez már izgalmasabb! Vonattal elutazni a Román (Magyar/Magyar) határig, ott átsétálni, vagy a kallert megvesztegetni és átmenni a határ túloldalára és ott megváltani a jegyet tovább Bukarestig (nem árt, ha tudsz Románul). Bukarestben átsétálni az út túloldalán lévő buszmegállóba, ott felszállni az Isztambulba tartó buszra. Ha a sok seftes között sikeresen megérkeztél Isztambulba, már csak a 20 USD-os regisztrációt kell kifizetni és a repülő indulásától függően szabad városnézés, vagy rohanás a reptérre (érdemes megnézni a várost!). A repülőjegy szintén az 1000 ÚT utazási irodán keresztül volt legolcsóbb.

3. Vonat – Vonat – Vonat

Pontos részleteket sajnos nem tudok, csak nagyjából…

Tehát vonattal Moszkvába, és ott megváltani a további jegyet. Ha minden igaz az idegeneknek lényegesen drágább a jegy, tehát vagy oroszul kell beszélni, vagy kinti ismerős kell, aki megváltja jegyünket. A menetidő 5-7 nap attól függően, hogy hányszor kapcsolnak le a rendőrök Barna utána nézett, több információt tud róla.

 

Élet Kirgizisztánban:

Külföldiként szinte mindenki megakar kopasztani! Dúsgazdag Amerikai Nagybácsinak néznek, akinek dagad a pénztárcája. Tehát minden árat, mait mondanak, hárommal kell osztani. Nekünk nem volt gyakorlatilag semmi információnk a Kirgiz életről, így alapvető támaszunk a Lonley Planet volt. Szállás, étkezés, utazás tekintetében. Éppen a helyismeret hiánya miatt Gábor egy helyi mászásszervező irodával lelevelezte az utazásainkat, gázpalackokat, regisztrációt. Nevüket csak azért írom le, nehogy véletlenül is kapcsolata lépjetek velük: DOSTUCK TRACKING. Ritka aljas, gennyes, alattomos társaság (legalább is vezetői szinten). Mindenkit óvva intek tőlük!!!

No de szépen sorjában! Érkezés a MANAS repülőtérre. Átjutás a vízumellenőrzésen, csomagok átnézésén kb. 1-1,5 óra. Ha csomagunkat kocsival visszük ki a megérkezési terültről, számítani kell a PORTER feliratú népség rohamára, akiknél talán a TAXIsok erőszakosabbak. A porter feladata, hogy a kocsinkat visszavigye származási helyére, tehát kitépi kezünkből és pulikutya módjára követ, majd utunk végén tartja markát a 10 USD-ért. Természetesen lehet alkudni, és a végén már az 1 USD is elég neki. (Mi 2 métert tolattuk, aztán elhajtottuk) Aztán jön a taxi. 350COM az ára a városba (nem fejenként!!). Természetesen dupláról indulnak. A városban családi házakban lehet találni olcsóbb (2-3USD/fő) szállást, de a központban is vannak olcsóbb, és ennek megfelelő minőségű szállodát is (4-5USD/fő). Mi 3 alkalommal szálltunk meg a SARY CHELEK nevű hotelben, de mindhárom alkalommal más áron. Nem messze tőle található a vidámpark, mely ingyenes, mégis csodajó! Az óriáskerékről belátni az egész környéket, tövében finom saslikot szolgálnak fel olcsó, de finom Kirgiz sörrel. A közbiztonságról sok sötétet mesélnek, főleg éjszaka, de mi nem tapasztaltuk. Éjfélkor lebeszéltük egy taxissal, hogy reggel 6-ra legyen a szálloda előtt, és ott is lett volna, ha nem alszik el… Az európai jellegű éttermek elég drágák (hazaiakhoz hasonló), de a lepattantabb helyek olcsóak. A város első látásra nem különösen szép, de érdekes a tipikusan kommunista rendszerbeli építkezési stílus: széles felvonulási utak, kocka épületek, hatalmas szobrok… Ha elmegyünk az ország más részeibe, visszatérve meglepődve tapasztalni a város megszépülését! Városon belül a TAXI 75COM, de rengeteg helyi busz jár 4COM-ért, csak nehéz kitalálni mi merre megy. Sok kicsi üzletet lehet találni, van egy nagy piac is, de ha expedícióhoz kell bevásárolni, egyetlen nagyáruházat találni, ami ezt maximálisan kielégíti: a Geodézia Múzeum felé vezető úton. A Globus termékektől a kínai Gold Dragon levesig minden kapható. A vidéki üzletekben is kapható mindenféle finomság, de nincsenek nagy szupermarketek. Oshban hatalmas piacon bolyonghatunk és alkudozhatunk. Mi azt hitük, hogy itt soha nem árnak idegenek, úgy csodáltak minket az emberek, de  ez hazafelé jövet megcáfolódott. Itt a piacon nagyon olcsó a paradicsom, paprika, hagyma. Ha csak 1-2 db-ot kértünk, mindenki ingyen adta! Az üdítőket nem szabad az első helyen megvenni, mert akár 10-15 COM különbség is lehet az árusok között.

 

Utazás Kirgizisztánban:

Bishkek - Osh: Repülővel és busszal is lehet utazni. Természetesen pénz és idő kérdése, hogy melyiket is válasszuk. Mi kicsit „tudatlanok” voltunk, így repültünk, de egyszer megérte. Repülni az ALTYN AIR-rel lehet. Első osztályon 1938com(20kg ingyen csomagszállítás), másodosztályon 175com(15kg ingyen csomag) az ár. Ha túlsúly van, szigorúan kifizettetik a 20com/kg-ot. Hogy hol lehet taxit fogni Oshba, nem tudom, de visszafelé 550com volt a taxi ára és a távolsági buszok megállójához érkeztünk.

Osh - Achik Tash: ismét tudatlanságunkból adódóan kicsit sokat fizetünk az itthonról szervezett teherautóért. Az ott szervezett taxi reális áron 130-150USD az alaptáborig, de alkuképesség kérdése. A piac sarkánál áll sok taxi, kicsivel feljebb található a távolsági taxik állomása, míg a domb tetején balra bent egy udvarban, a folyóra merőleges úton, a Bishkekbe vivő taxik állomása. A bishkeki taxik állomására kellően felkészültek menjenek, mert kőkemény „bunyó”! Mikor bementünk a térre, kigyúrt, kopasz, anyagyilkosszerű emberek álltak fel kocsijuk elejéről és indultak felénk, majd próbáltak széttépni, meggyőzni minket. Nem egyszerű, de kellő határozottsággal nagyon olcsó árat lehet kicsikarni. Van köztük egy alacsony fickó, aki jó angolsággal köti az üzleteket részesedésért (természetesen a taxis fizeti, de belekalkulálják az árba).

Osh - Irkestam Pas: A fenti helyeken lehet találni taxit. Az ár általában 150USD, attól függően, hogy személyautó, vagy kisbusz, és természetesen alkuképesség.

Achik Tash - osh: Az alaptáborban több terepjáró is szaladgál (inkább vánszorog), azokat lehet megkörnyékezni. 25USD/fő az átlagár, de akár 15-20-ért is elvisznek.

Bishkek - Isik-kul: A távolsági busz megállóból indulnak óránként buszok. Természetesen a kapuban ezer taxis szólít le, de fapofával kell átkelni közöttük, vagy megkérdezni az árukat és nevetve továbbállni. Olcsón visznek a buszok, a kalauznak kell fizetni. A tóparti szállások már drágábbak:150com általában (mi 50-ért aludtunk, és volt banja!).

 

Teherszállítás a Lenin-csúcsnál:

Ha valaki nem szeretne 10-15km-t cipekedni, akkor a helybéliek szívesen kifosztanak bárkit! Ha balga módon egy alsó alaptáborban sikerül szállást találni, autóval elvisznek sziklákig (20USD/kocsi/4-5 fő), ahonnan már csak gyalog lehet menni. A lovak ára már nem diák pénztárcának való. Vagy 1USD/kg, vagy 50USD/ló/80kg. Ez az ár felfelé, és nincs alku. A lovak reggel indulnak, igyekeznek minél korábban, mert nagyobb eséllyel lesz lefelé is fuvarjuk. Lefelé már ügyesnek kell lenni! Ha  a korán érkezőkkel tárgyalunk, magasabb árat mondanak, mint felfelé, de amint jönnek a többiek, szépen alábbadják, és 0.5USD/kg-ért leviszik felszerelésünket.


Képek a Bp-Lenin alaptábor közötti utazásról


Lenin alaptábor - Mustagh Ata közötti utazás


Dátumok:
2004.07.08-10: Indulás Bp-rõl vonattal, dél körül Nagyváradon, tovább vonattal Bukarestbe, reggel tovább busszal Isztambulba.
2004.07.09: Indulás Bp-rõl repülõvel Bishkekbe. Érkezés 10-én.
07.10. Érkezés Isztambul reggel, török vízum a határon (20 $), délután utazás Bishkekbe
07.11. Érkezés Bishkekbe éjszaka. Bevásárlás (kaja), regisztrálás, továbbutazás szervezése.(800m)
07.12. Indulás Bishkekbõl Oshba repülõvel (1100m), majd tovább Atsik Tash-ba.(3600m)
07.13-30. A hegyen. (3600-6750m)
.
07.31. Indulás az alaptáborból Oshba, érkezés Oshba. (1100m)
08.01. Osh (bevásárlás)
08.02. (bevásárlás-pihenõ)
08.03. Irkestáni átkelés, utazás Kashgarba.
08.04. Kasgar bevásárlás, utazás a Karakul Lakehez (3600 m). Alvás a tónál
08.05. Tevékkel fel az alaptáborba (4400m), túra 4800m-re.
08.06. 1. tábor (5200m).
08.07. 2. tábor (6100m).
08.08. 3. tábor (6700m).
08.09. Csúcs-3. tábor (7546-6700m; Deák István, Maku László).
08.10. Alaptábor (4400m).

A Többiek akklimatizálódnak, küzdenek tovább az elemekkel...

08.11. Utazás Kashgarba stoppal
08.12. Kashgar
08.13. Kashgar
08.14. Kashgar
08.15. Kashgar
08.16. Kashgar
08.17. Kashgar
08.18. Yarkand
08.19. Yarkand
08.20. Hotan
08.21. Hotan
08.22. Kashgar
08.23. Utazás az Irkestánon át Osh-ba busszal.
08.24. Osh
08.25. Osh
08.26. Utazás Bishkekbe taxival.
08.27. Utazás az Isikol-lake-hez.
08.28. Fürdés.
08.29. Fürdés.
08.30. Utazás vissza Bishkekbe.
08.30. Bishkek.
09.01. Repülés: Bishkek-Budapest (István - Maku)