Kezdetek:
A 2003-as Kaukázus expedíció alatt megfogalmazódott
a csapat tagjaiban egy 7000-es
expedíció. Kuntner Gábor is tervezett egy 7000-es mászást, és szép
lassan kialakult a nagy terv: 2 csúcs egymás után. Lesznek duplázók,
lesznek akik csak az egyik-egyik csúcsra mennek.
Hosszas levelezgetés után, indulás előtt két héttel
végre összeült a nagy csapat, és végre mindenki megismerhette a
tagokat.
Tehát a két csapat:
Lenin
csúcs: Bakó Barna
Deák István
Kedves Annamária
Kuntner Gábor
Maku László
Simon Dávid
Téglásy Örs
Mustagh
Ata: Andráska Zsófia
Bakó Barna
Deák István
Dvorszky Tamás
Halász Melinda
Kedves Annamária
Kuntner Gábor
Maku László
Vízum:
Utazástól függően sok-sok vagy kevés vízum kellhet.
Maximálisan érintett országok:
Románia
Bulgária
Törökország (vízum)
Oroszország (vízum)
Kazahsztán (vízum)
Kirgiztan (vízum)
Kína
(vízum)
és még ki merre szeretne menni. Mi mindkét csúcshoz
Budapest-Bishkek utat választottuk és onnan az éppen aktuális csúcsra
már egyéni szervezésű belföldi utazást szerveztünk.
Utazás Bishkekbe: három ésszerű lehetőség adott.
Bp-Bishkek repülőút; Bp-Isztambul-Bishkek busz,vonat, repülő, Bp-Bishkek
vonatozás. Én személy szerint a repülőutat választottam és nem bántam
meg, bár Isztambul igen jó város, nem érdemes kihagyni. Az árak
a felsorolt módok sorrendjében csökkennek, a kényelmetlenség meg
nő az izgalommal és útidővel együtt. Sajnos látható, hogy mennyi
vízumra lehet szükség. Minden vízum intézése legrosszabb esetben
1-több hetet vesz igénybe, tehát érdemes időben elkezdeni beszerzésüket.
Amennyiben nincs elég idő és kedv a sok utánajárásra érdemes benézni
az 1000 ÚT UTAZÁSI IRODÁBA, ahol repülőjegyünk
mellett vízum ügyintézésben is segítenek. Azért is érdemest igénybe
venni őket, mert a Kirgiz vízumot Bécsben kell beszerezni. Egyébként
minden vízumot a megfelelő nagykövetségen lehet beszerezni nem kevés
pénzekért. A Török vízumot érdemes kint megváltani, mert olcsóbb.
Utazás Magyarországról:
A vízumoknál említetten három módon utazhatunk
Bishkekbe.
1. Budapest – Bishkek repülővel
Az 1000
ÚT utazási irodában vásároltuk meg jegyünket 129000 Ft-ért (Bishkekből
visszafelé kellett még ráfizetni 10 USD illetéket). Szentpétervárban
kell átszállni. Ha sikerül gyors átszállásos járatot találni, akkor
nem kell orosz vízum, pár óra a tranzitban és lehet tovább utazni,
ellenkező esetben a PULKOVO repülési társaság biztosít szállást,
Orosz vízumot kell váltani és megtekinthetjük Szentpétervárt. (Mit
mond az orosz halálos ágyán?? „Szent
Péter vár” :) 1 vagy 2 nap
az utazási idő.
2. Budapest – Isztambul – Bishkek
No ez már izgalmasabb!
Vonattal elutazni a Román (Magyar/Magyar) határig, ott átsétálni,
vagy a kallert megvesztegetni és átmenni a határ túloldalára és
ott megváltani a jegyet tovább Bukarestig (nem árt, ha tudsz Románul).
Bukarestben átsétálni az út túloldalán lévő buszmegállóba, ott felszállni
az Isztambulba tartó buszra. Ha a sok seftes között sikeresen megérkeztél
Isztambulba, már csak a 20 USD-os regisztrációt kell kifizetni és
a repülő indulásától függően szabad városnézés, vagy rohanás a reptérre
(érdemes megnézni a várost!). A repülőjegy szintén az 1000
ÚT utazási irodán keresztül volt legolcsóbb.
3. Vonat – Vonat – Vonat
Pontos részleteket sajnos
nem tudok, csak nagyjából…
Tehát vonattal Moszkvába,
és ott megváltani a további jegyet. Ha minden igaz az idegeneknek
lényegesen drágább a jegy, tehát vagy oroszul kell beszélni, vagy
kinti ismerős kell, aki megváltja jegyünket. A menetidő 5-7 nap
attól függően, hogy hányszor kapcsolnak le a rendőrök Barna utána
nézett, több információt tud róla.
Élet Kirgizisztánban:
Külföldiként szinte mindenki megakar kopasztani!
Dúsgazdag Amerikai Nagybácsinak néznek, akinek dagad a pénztárcája.
Tehát minden árat, mait mondanak, hárommal kell osztani. Nekünk
nem volt gyakorlatilag semmi információnk a Kirgiz életről, így
alapvető támaszunk a Lonley Planet volt. Szállás, étkezés, utazás
tekintetében. Éppen a helyismeret hiánya miatt Gábor egy helyi mászásszervező
irodával lelevelezte az utazásainkat, gázpalackokat, regisztrációt.
Nevüket csak azért írom le, nehogy véletlenül is kapcsolata lépjetek
velük: DOSTUCK TRACKING. Ritka aljas, gennyes, alattomos társaság
(legalább is vezetői szinten). Mindenkit óvva intek tőlük!!!
No de szépen sorjában! Érkezés a MANAS repülőtérre.
Átjutás a vízumellenőrzésen, csomagok átnézésén kb. 1-1,5 óra. Ha
csomagunkat kocsival visszük ki a megérkezési terültről, számítani
kell a PORTER feliratú népség rohamára, akiknél talán a TAXIsok
erőszakosabbak. A porter feladata, hogy a kocsinkat visszavigye
származási helyére, tehát kitépi kezünkből és pulikutya módjára
követ, majd utunk végén tartja markát a 10 USD-ért. Természetesen
lehet alkudni, és a végén már az 1 USD is elég neki. (Mi 2 métert
tolattuk, aztán elhajtottuk) Aztán jön a taxi. 350COM az ára a városba
(nem fejenként!!). Természetesen dupláról indulnak. A városban családi
házakban lehet találni olcsóbb (2-3USD/fő) szállást, de a központban
is vannak olcsóbb, és ennek megfelelő minőségű szállodát is (4-5USD/fő).
Mi 3 alkalommal szálltunk meg a SARY CHELEK nevű hotelben, de mindhárom
alkalommal más áron. Nem messze tőle található a vidámpark, mely
ingyenes, mégis csodajó! Az óriáskerékről belátni az egész környéket,
tövében finom saslikot szolgálnak fel olcsó, de finom Kirgiz sörrel.
A közbiztonságról sok sötétet mesélnek, főleg éjszaka, de mi nem
tapasztaltuk. Éjfélkor lebeszéltük egy taxissal, hogy reggel 6-ra
legyen a szálloda előtt, és ott is lett volna, ha nem alszik el…
Az európai jellegű éttermek elég drágák (hazaiakhoz hasonló), de
a lepattantabb helyek olcsóak. A város első látásra nem különösen
szép, de érdekes a tipikusan kommunista rendszerbeli építkezési
stílus: széles felvonulási utak, kocka épületek, hatalmas szobrok…
Ha elmegyünk az ország más részeibe, visszatérve meglepődve tapasztalni
a város megszépülését! Városon belül a TAXI 75COM, de rengeteg helyi
busz jár 4COM-ért, csak nehéz kitalálni mi merre megy. Sok kicsi
üzletet lehet találni, van egy nagy piac is, de ha expedícióhoz
kell bevásárolni, egyetlen nagyáruházat találni, ami ezt maximálisan
kielégíti: a Geodézia Múzeum felé vezető úton. A Globus termékektől
a kínai Gold Dragon levesig minden kapható. A vidéki üzletekben
is kapható mindenféle finomság, de nincsenek nagy szupermarketek.
Oshban hatalmas piacon bolyonghatunk és alkudozhatunk. Mi azt hitük,
hogy itt soha nem árnak idegenek, úgy csodáltak minket az emberek,
de ez hazafelé jövet megcáfolódott.
Itt a piacon nagyon olcsó a paradicsom, paprika, hagyma. Ha csak
1-2 db-ot kértünk, mindenki ingyen adta! Az üdítőket nem szabad
az első helyen megvenni, mert akár 10-15 COM különbség is lehet
az árusok között.
Utazás Kirgizisztánban:
Bishkek - Osh: Repülővel és busszal is lehet
utazni. Természetesen pénz és idő kérdése, hogy melyiket is válasszuk.
Mi kicsit „tudatlanok” voltunk, így repültünk, de egyszer megérte.
Repülni az ALTYN AIR-rel lehet. Első osztályon 1938com(20kg ingyen
csomagszállítás), másodosztályon 175com(15kg ingyen csomag) az ár.
Ha túlsúly van, szigorúan kifizettetik a 20com/kg-ot. Hogy hol lehet
taxit fogni Oshba, nem tudom, de visszafelé 550com volt a taxi ára
és a távolsági buszok megállójához érkeztünk.
Osh - Achik Tash: ismét tudatlanságunkból
adódóan kicsit sokat fizetünk az itthonról szervezett teherautóért.
Az ott szervezett taxi reális áron 130-150USD az alaptáborig, de
alkuképesség kérdése. A piac sarkánál áll sok taxi, kicsivel feljebb
található a távolsági taxik állomása, míg a domb tetején balra bent
egy udvarban, a folyóra merőleges úton, a Bishkekbe vivő taxik állomása.
A bishkeki taxik állomására kellően felkészültek menjenek, mert
kőkemény „bunyó”! Mikor bementünk a térre, kigyúrt, kopasz, anyagyilkosszerű
emberek álltak fel kocsijuk elejéről és indultak felénk, majd próbáltak
széttépni, meggyőzni minket. Nem egyszerű, de kellő határozottsággal
nagyon olcsó árat lehet kicsikarni. Van köztük egy alacsony fickó,
aki jó angolsággal köti az üzleteket részesedésért (természetesen
a taxis fizeti, de belekalkulálják az árba).
Osh - Irkestam Pas: A fenti helyeken lehet
találni taxit. Az ár általában 150USD, attól függően, hogy személyautó,
vagy kisbusz, és természetesen alkuképesség.
Achik Tash - osh: Az alaptáborban több terepjáró
is szaladgál (inkább vánszorog), azokat lehet megkörnyékezni. 25USD/fő
az átlagár, de akár 15-20-ért is elvisznek.
Bishkek - Isik-kul: A távolsági busz megállóból
indulnak óránként buszok. Természetesen a kapuban ezer taxis szólít
le, de fapofával kell átkelni közöttük, vagy megkérdezni az árukat
és nevetve továbbállni. Olcsón visznek a buszok, a kalauznak kell
fizetni. A tóparti szállások már drágábbak:150com általában (mi
50-ért aludtunk, és volt banja!).
Teherszállítás a Lenin-csúcsnál:
Ha valaki nem szeretne 10-15km-t cipekedni, akkor
a helybéliek szívesen kifosztanak bárkit! Ha balga módon egy alsó
alaptáborban sikerül szállást találni, autóval elvisznek sziklákig
(20USD/kocsi/4-5 fő), ahonnan már csak gyalog lehet menni. A lovak
ára már nem diák pénztárcának való. Vagy 1USD/kg, vagy 50USD/ló/80kg.
Ez az ár felfelé, és nincs alku. A lovak reggel indulnak, igyekeznek
minél korábban, mert nagyobb eséllyel lesz lefelé is fuvarjuk. Lefelé
már ügyesnek kell lenni! Ha a korán érkezőkkel tárgyalunk, magasabb árat
mondanak, mint felfelé, de amint jönnek a többiek, szépen alábbadják,
és 0.5USD/kg-ért leviszik felszerelésünket. |