Pirintől Pirinig
a Pirinen át
(avagy hegymászók lettünk)
Előszó
Még 2007 november-decemberében
kezdődött a „sugdolózás”, hogy hallottad, megyünk
a Pirinbe! Nem jössz? Ha Pista hív, hát menni kell, egy ilyen
kérdésre lehetetlen NEMet mondani! De aztán pár hét csend következett,
már-már kezdtem elkeseredni, de karácsony környékén újra felizzottak
a vonalak és már hatalmas csapatról suttogtak a szellők! Nem is
akárkikből álló csapat: Dobó Barna, Gránicz János, B. Horváth
Géza, Deák István…. Álszerénynek tartottak, de mint utólag
kiderült, nem is volt a félelmem alaptalan, mert kőkemény társaság
indult 2008 január 19-én a Pirin-hegységbe. A hegyen töltött 7
napban volt minden, mi az életet a sírig kitölti: izgalom, "sírás",
nevetés, „nagy zabálás”, medvétől rettegés…
és sok-sok HEGYMÁSZÁS, így, csupa nagybetűvel. Mert bizony a csapat
szinte minden tagja büszkélkedhet 7000-8000 m-es csúcsmászással,
számtalan Alpokbeli 4000-essel, Kelet-Európai gerinctúrákkal,
de ehhez fogható élményben még senkinek nem volt része.
Talpalatnyi hógerincen billegve a szédítő mélység felet, néhol
derékig szakadva csúszva-mászva a meredek hegyoldalakon, tomboló
szélben sátrat állítva, tűző napon felégett orral értünk át a
Pirin csúcstól a Pirin házig, és mivel utolsó momentumként eltévedtünk,
hát a teljesség kedvéért Pirin faluig. Sokszor „szorult
a zabszem”, mégis minden pillanatát élveztük, mint anya
a gyermekét elfogultan csodáltuk Földünk ezen piciny gyöngyszemét.
Földünkhöz képest piciny, hozzánk képest óriás Ez, hát tisztelettel
is viselkedtünk iránta (igyekeztünk mindig egy kupacba pisilni,
… :) ). 7 kemény nap után, mert bizony mondom még a pihenőnap
sem volt egyszerű, tovább tudta lelkünket vidítani a természet:
madárfüttyre ébredtünk. A Pirin házból kilépve kellemes langyos
szellő lengette ágakon énekeltek az erdő apró madarai, köszöntöttek
minket, majd tovább repültek. Pár órás megfeszített ereszkedés
után kezdték itthonról jól ismert, általam imádott bükkösök felváltani
a zordon fenyőket, eltűnt a hó, jégcsapokon átbukó patakok mellett
langyos napsütésben meneteltünk… hazafelé.
Azt hiszem bárkinek tiszta szívből ajánlhatom E fantasztikus gerinctúrát
így télen, de nyáron is, még ha ez utóbbit nem is tapasztalhattam
meg ez idáig, mert amit láttam és sejtetni engedett a hegy, minden
kétséget kizárt. Ezt a helyet csak szeretni lehet.
(Maku László írása)
|
|
Túránk
beszámolója, avagy hogy is történt?
A
Pirin-hegység (Pirin Planina) Bulgária DNy-i részén helyezkedik
el. Nevét az itt megtelepedett szlávok villámszóró főistenéről,
Perunról kapta. A Balkán leginkább alpesi jellegű hegysége. A
Magas-Pirin északi részét márvány alkotja, a főgerinc középső
és déli szakasza pedig gránitból épül fel. Felszínalaktani szempontból
három részre osztható: Északi-, Középső- és Déli-Pirinre. Az Északi-Pirin
Predel-nyeregtől a Todorov-tisztásig terjedő kb. 50 km hosszúságú,
sok helyen csipkézett, szakadékokkal szabdalt, sziklatarajos főgerince
csupán néhány helyen ereszkedik 2500 m alá. Legmagasabb csúcsait
több száz méter magas meredek sziklafalak határolják. Páratlan
látványt jelentenek a legmagasabb rész vad márványgerincei. A
turisták, hegymászók a hegységnek elsősorban ezt a legmagasabb
részét keresik fel.
Érthető,
hogy a mi érdeklődésünket is az Északi-Pirin főgerince keltette
fel. 2008 januárjában ennek a főgerincnek a téli végigjárási szándékával
indultunk útnak.
A csapat tagjai: B. Horváth Géza, Deák István, Dobó Barna, Maku
László és Gránicz János.
Autós utazási megoldást választottunk.
Budapest-Keleti pu. és Szófia között utazhattunk volna vonattal
is, azonban a jegyár oda-vissza 130,60 Euro (kb. 33.300,- Ft),
ami elég húzós. Autóbusszal történő utazás már sokkal kedvezőbb
árért lebonyolítható, mivel a Budapest, Népliget aut. áll. - Szófia
menettérti jegy 22.500,- Ft-ba kerül. Ez a menettérti jegy a jegyváltástól
számítva 90 napig érvényes open jegy, ami azt jelenti, hogy az
utasnak a szófiai irodában kötelezően foglaltatnia kell a helyét
a visszaútra. Természetesen mind a vonatos, mind pedig az autóbuszos
megoldásnál további költségekkel kell számolnunk, mivel Szófiából
el kell jutni túránk kiinduló pontjához és a túránk befejezése
után vissza is kell jutni oda.
Mindezeket figyelembe véve úgy kalkuláltuk, hogy még két személyautóval
történő utazás esetén is a költségeink az autóbuszos megoldásnál
ugyan több, de a vonatosnál kevesebbek lesznek.
1-2.
nap:
2008. január 19-én, szombati napon
kezdtük meg a kiutazásunkat. Budapestről 15:45 körüli
időpontban startoltunk. Útba ejtettük Szegedet, ahol Barna
csatlakozott hozzánk. A magyar autópálya használatért
személygépkocsinként 1.170,- Ft-ot fizettünk. Röszkénél
átlépve a magyar-szerb határt, váltottunk dinárt (RSD).
A szerb autópályákon fizethetünk Euroval is, ám többek
szerint ebben az esetben nem mindenhol számolnak kedvező
átváltási árfolyammal, így rosszabbul járunk. Minden esetre
a határon is azt tanácsolták, hogy az odaútra váltsunk
át 25 Eurot és dinárral fizessünk az autópályákon. A szerbiai
Agrobanknál az árfolyam 80,9057 volt, vagyis 25 Euroért
2.022 dinárt kaptunk. Két alkalommal 400-400 dinárt, majd
Niąnél további 1030 dinárt fizettünk Szerbiában autópályadíjat.
Tankoltunk is szerb benzinkútnál, melyet Visa kártyával
fizettünk. Az üzemanyag árak nem sokban térnek
el a hazaitól. |
 |
Igyekeztünka
sebességhatárokat betartani.Nią
után a bolgár határhoz közeledve áthaladtunk egy csodálatos
szoroson. Ez a Sicevacka Klisura (Sicevoi-szoros). Az
út ezen
a szoroson, hegyek között
ér a dimitrovgrádi határállomásra. A szürke sziklás,
meredek szurdokszorost a Nisava vájta a
sziklába.
A festői, kanyargó szorosban egyik oldalon a nią-szófiai
vasútvonal, másik oldalon a nem régen felújított betonút
halad. A sok rövid alagúttal fűszerezett völgy természeti
szépségekben gazdag. Éjszaka lévén sajnos mi nem sokat
láthattunk ezekből a szépségekből.
A
szerb-bolgár határt átlépve egy órával előre kellett
igazítani óránkat, mivel Bulgáriában a kelet-európai
időszámítás érvényes. Bolgár időszámítás szerint 2:45-kor
léptük át a határt. Első lépésként a bolgárok legomboltak
személyautónként 2 Eurot fertőtlenítés címén. Ez a fertőtlenítés
úgy történt, hogy át kellett hajtani egy medencén, melyben
lévő folyadék összekente a kocsi alvázát. További autónkénti
5 Euroval lett könnyebb a pénztárcánk, melyet útdíj
címén kértek el tőlünk. A matricánk egy hetes úthasználatot
tesz lehetővé Bulgáriában. Számítva a túránkat követő
autóbuszozásra, próbáltunk levát (BLV) váltani a határ
bolgár oldalán, de senki sem tartózkodott a 24 órán
át nyitvatartó pénzváltónál, így nem jártunk eredménnyel.
Próbáltunk egy kicsit aludni az autókban, bízva abban,
hogy később majd visszatér a pénzváltó. Ébredésünkkor
sem változott a helyzet, így leva nélkül indultunk tovább.
Egyébként az utazásunk időpontjában 1 Euro kb. 2 levát
ért.
Bulgáriával elértük a kátyús zónát. Az utak néhány kivételtől
eltekintve meglehetősen rosszak, így már ezért is érdemes
betartani a sebességhatárokat. A rendőrökkel való összetűzés
elkerülése érdekében a biztonsági övek használata is
erősen ajánlott. A határátkelőről kigördülve nincs letérésre
lehetőségünk, csak Szófia felé tudunk haladni. Szófiát
elérve a Kulata táblát kell észrevennünk, mellyel elkerülhető
Szófia belvárosa. Már korábban is, de ezen a Szófiát
elkerülő úton különösen nagy köd szállt le az útra,
így szinte csak lépésben lehetett haladni. Le is álltunk
az út szélére egy újabb rövid alvás céljából. 7:40-kor
még mindig elég nagy volt a köd, de legalább már világosodni
kezdett, így folytattuk utunkat. A „parkolóhelyünk”
közelében egy emlékműre figyeltünk fel. Szerbiában egyáltalán
nem találkoztunk hóval, itt azonban már folyamatos hótakaró
borította az út menti területeket. Szerencsénkre az
utak hómentesek voltak. Később már egyre jobbak lettek
a látási viszonyok, és rátérve a Predel-nyergen átvezető
útra, már kifejezetten tavaszias időben autóztunk. Menet
közben alakult ki az az elképzelésünk, hogy a járműveinket
a Predel-nyeregben hagyjuk, onnan kezdjük a túránkat,
majd tekintettel arra, hogy a nyergen átvezető úton
Szimitli és Razlog felől egyaránt elég nagy az autóbusz
járatsűrűség, a túránk befejezését követően autóbusszal
fogunk oda visszatérni.
Nem sokkal 11:00 óra után érkeztünk meg a hágóból a
Pirin-hegység irányába kiágazó út mentén elhelyezkedő,
szemmel láthatóan drágább kategóriájú Predel Hotelhez,
melynek őrzött parkolóját biztonságosnak ítéltük ahhoz,
hogy 1 hétre itt hagyjuk autóinkat. Mindez jelentős
összegbe került (első nekifutásra 5 napot figyelembe
véve 2 személykocsira 60 Eurot fizettünk), de legalább
abban biztosak lehettünk, hogy a visszaérkezésünkkor
lesz mivel hazautaznunk. A leágazó úton továbbhaladva
további szállodaszerű épületek is találhatók, így amennyiben
szántunk volna rá időt, valószínűleg találhattunk volna
olcsóbb autóőrzési megoldást.
A
Pirin-hegységet a Rilától elválasztó 1140 m magasságú
Predel-nyereg a gerinctúrák legjobb kiindulópontja. Tömegközlekedési
eszközzel is jól megközelíthető.
Több mint egy órás előkészületeket követően, 12:25 körüli
időpontban indultunk el nehéz, 30 kg-os körüli hátizsákjainkkal.
Tervünk az volt, hogy az első 2500 m feletti magasságú
csúcsnál, a Pirin-csúcsnál próbáljuk elérni a hegység
főgerincét. Sajnos rosszul megítélve az útról való letérési
pontunkat, korán nekivágtunk a hóval borított erdőnek,
és hamarosan az ösvényünknek is nyoma veszett. Szerencsénkre
azonban egy néhány faházból álló kis telepre keveredtünk,
ahol egy idősebb bácsika láncon tartott kutyák között
átvezetve a helyes pirini útra irányított bennünket.
Hatalmas mázlink, hogy az ösvényünkön felfelé tartó
hótalpas nyomokat fedeztünk fel. A nyomokból ítélve
ezek a túrázók ketten voltak, és kb. egy nappal járhattak
előttünk. Az alsóbb régiókban útjelzés gyanánt a fákon
helyenként kék színű maszatolások is láthatók voltak.
Ez a kék maszatolás lentebb valószínűleg jelzi a betonútról
a Pirin-csúcsra vezető letérési helyet is. A hó a meredek
hegyoldalban nem tartott jól, de a nyomokat használva
nem süllyedtünk mélyre és tűrhetően haladtunk. Fentebb
a meredekebb részen felcsatoltuk a hótalpainkat. Helyenként
kilátásunk volt a napsütötte Rilára. Elhagyva az előttünk
járók előző éjszakai táborhelyét, még feljebb kapaszkodtunk
néhány száz méter szintet, majd 17:00 óra körüli időpontban
valamivel 2000 m feletti magasságban felállítottuk a
sátrainkat. Teliholdas éjszakán -1 °C-ot mértünk.
|
3.
nap:
2008. január 21-én az első teljes
túranapunkon 8:00 órakor kezdtük meg a felfelé kapaszkodást.
A Pirin-hegység növényföldrajzi sajátossága, hogy jóval
2000 m fölött is fenyvesek borítják a hegyoldalakat, és
törpefenyővel találkozhatunk még 2500 m-es magasságban
is. 10:15-kor értük el az első igazi pirini csúcsunkat,
a 2593 m magas Pirin-csúcsot. Ragyogó idő és szép
kilátás fogadott bennünket. A Pirin-csúcstól északra található
a főgerincen egy 1948 m magasságú erdőborította csúcs,
a Szedelec, melyet a Predel-nyeregtől gyakran
útba ejtenek a téli gerinctúrázók. Ennek oka elsősorban
az, hogy közvetlenül a Pirin-csúcsra meglehetősen meredeken
lehet felkapaszkodni és az erdőből kiérve kedvezőtlen
hóviszonyok esetén lavinaveszélyes lehet az útvonal.
|
 |
A
főgerinc DK-i irányú, egyáltalán nem technikás első gerincszakasza
a Pleski
(2546 m) csúccsal folytatódik, majd egy 2595 m-es
névtelen csúcsot hagytunk magunk mögött. A szakasz utolsócsúcsa
a Garbec-csúcs
(2597 m) (régi nevén: Dautov-csúcs),
melynek a tövében
a
Szalzica-tengerszem (régi nevén: Dautov tengerszem) található. Nyáron a forrással is rendelkező tópart
sátrazásra, bivakolásra alkalmas hely. Mi azonban a Garbec-csúcs
oldalazása után nem ereszkedtünk le a tóhoz, hanem a főgerincen
maradtunk és átgyalogoltunk a Kameniski-csúcson (2532 m) is. A csúcsról leérve megpillantottuk az
előttünk haladók előző éjszakai táborhelyét. Alig múlt
15:00 óra, amikor ideértünk. Nem sokkal ez után mi is
a letáborozás mellett döntöttünk. Döntésünket nagymértékben
befolyásolta, hogy a továbbvezető utunk egy látványos,
nem teljesen veszélytelennek tűnő sziklás élen halad,
melynek az átmászási idejét, nehézségi fokát nem ismertük.
Nem tudtuk azt sem, hogy a sziklás él után van-e táborozásra
alkalmas hely. Annak ellenére, hogy az időjárás egész
nap kiváló volt, kissé csalódott voltam. Reggel még merészen
a Koncseto-bivakot emlegettük lehetséges e napi célként
és a nehézséget egyáltalán nem támasztó gerincszakasz
ellenére csak idáig jutottunk. Mi lesz majd a haladásunkat
bizonyára lényegesen lelassító sziklás éleken? Enyhe vigasz,
hogy szemmel láthatóan az előttünk járók sem haladtak
nálunk gyorsabban.
Volt elég időnk szuper sátorhelyek készítéséhez. 2430
m-es magasságot mértünk. -4 °C-os külső hőmérséklet mellett
ezúttal is teliholdas, csillagos estén tértünk nyugovóra. |
4.
nap:
2008. január 22-én korán, 5.00 órakor ébredtünk. Talán
túlságosan korai volt ez az ébredési időpont, mivel ezen
a napon valóban csak a Koncseto-bivak látszott reális
célnak és a bivak későbbi indulással is kényelmesen elérhető
a táborhelyünkről. Reggel az esti hőmérsékletnél valamivel
alacsonyabb hőmérsékletet mértünk, a szélirány megváltozott.
7:45-kor hagytuk el a táborhelyünket. A Butin-csúcs előtti
sziklás élt a vártnál könnyebben másztuk át. Hágóvasat
és jégcsákányt használtunk. A Butinon (2688 m)
visszacseréltük a hágóvasakat hótalpakra. A csúcsot elhagyva
a Szuhodol-hágóba értünk. Itt éri
el a főgerincet a hivatalos P jelzésű turistaút, mely
a Predel-nyeregből déli irányban indulva a Dzsindzsirica
|
 |
védett erdején át a Garbec oldalában vezet. Onnan jókora
szintvesztéssel a Javorov turistaházat érintve vezet fela
hágóba. A hágóban keresztezi a főgerincet a S jelzésű
turistaút is. Innen tárul fel előttünk teljes egészében
a Pirin márványgerince. Ezen a környéken néhányútjelző
karó is segíti a tájékozódást. A nyári jelzett turistaút
a vonulat oldalában, valamivel a gerinc alatt halad. Téli
körülmények között számunkra azonban nem volt választási
lehetőség, csak a csúcsok, gerincélek átmászásával juthattunk
tovább biztonságosan. Persze nehéz hátizsákokkal talpalatnyi
gerincélen egyensúlyozva nem érezhettük magunkat teljesen
biztonságban, de a hópárkányokra odafigyelve és alaposan
megnézve, hogy hová lépünk kötélbiztosítás nélkül is átmászhatók
az ilyen szakaszok, sőt egybehangzó véleményünk szerint,
kötélbiztosítás nélkül biztonságosabban átmászhatóak.
A hágó utáni első csúcs a Razlozski Szuhodol (2640 m), majd utána a Kamenitica (2726 m) következett. Ezen a szakaszon már nem élvezhettük
az előttünk haladók lábnyomainak előnyét, mert "segítőink"
nem követték tovább a főgerincet, hanem valamilyen megfontolástól
vezérelve megszakították gerinctúrájukat és levonultak
északi irányba. A hegyoldalban haladó nyári út a csúcs
után a Kamenistica-hágóban (2675 m)
ér fel a főgerincre, majd oldalazva a következő csúcsot,
a Bajuvi dupkit a Koncseto-bivaknál tűnik fel ismét a
gerincen. Mi átmásztuk a Bajuvi dupki (2820
m) csúcsát is. Ezen a szakaszon kivétel nélkül mindegyik
csúcsot éles sziklagerinc köti össze. Pista a firnes hóban
lépéseket rúgva éppen az egyik csúcsról próbált leereszkedni
egy ilyen sziklagerincen, amikor a hótalpa eltörött. Hágóvasra
váltott át abban a reményben, hogy a Koncseto-bivakban
majd meg tudjuk javítani a törött hótalpat. Nem kellett
sokáig hágóvasaznia, mert a Bajuvi dupki után már csak
egy névtelen csúcs következett, és annak a tövében megpillantottuk
a bivakot.
Ismét nagyon korán kényszerültünk a túranapunk befejezésére,
mivel még csak 14:30 volt. Ezúttal azonban biztosak voltunk
abban, hogy nem elegendő a sötétedésig rendelkezésünkre
álló idő a következő, éles gerincszakasz átmászására,
jó sátorozó hely elérésére.
A Koncseto-bivak 2760 m-es magasságban elhelyezett téglatest
alakú apró házikó, mely több mint 50 évvel ezelőtt épült.
Télen nagyon jó szolgálatot tehet, de amennyiben hosszabb
ideig tartó havazás köszönt be, csapdaként is működhet,
mivel innen nincs biztonságos közvetlen lemeneteli lehetőség
egyik irányban sem. Mi éppen rossz idős nap előtt foglaltuk
el a bivakot, de SMS-ben meglehetősen megbízható időjárás
előrejelzéseket kaptunk, így tudtuk, hogy csak egy napos
lesz az időjárásromlás, kis mértékű havazással. Nem féltünk
tehát attól, hogy hosszabb időre itt ragadunk. A bivak
hátránya, hogy kicsi. Négy szélesebb és két keskenyebb
fekvőhely található benne. Ennek megfelelően kényelmesen
4 személy fér el a házikóban, valamivel kényelmetlenebbül
pedig 6 fő. Vészhelyzet esetén a széles fekvőhelyeket
2-2 személy használhatja, és az alsó ágyak alatt is megalhat
1-1 fő, ezért 12 fő az a maximális létszám, melyet cudar
időjárás esetén be tud fogadni a bivak. Ez azonban már
nagyon kényelmetlen körülményeket jelent. Kedvezőbb időjárási
körülmények között a ház fölötti csúcs oldalában köves
terepen kialakított, némileg védetté tehető helyeken is
eltölthetjük az éjszakát, de itt sátrat csak végszükségben
érdemes felállítani. Figyelembe kell venni a bivak és
környékének használatánál azt is, hogy nyáron itt egyáltalán
nincs víz.
A korai érkezésünk miatt elegendő idő jutott Pista hótalpának
megjavítására is. Géza érdeme, hogy a hótalp ismét használható
állapotba került.
Este -5 °C-ot mértünk. |
5.
nap:
Előre tudtuk tehát azt, hogy 2008.
január 23-a nem kedvez a továbbhaladásunknak. A barométereink
is ezt jelezték. Ennek ellenére 5:00 órakor felkeltünk
és készülődtünk az elinduláshoz. A hőmérséklet -8 °C volt.
Bár mutatkoztak a rossz idő jelei, de 7:30-kor mégis elindultunk.
Alig telt el több egy negyed óránál, amikor a látást,
tájékozódást teljesen lehetetlenné tevő köd szállt le,
így visszafordultunk és visszagyalogoltunk a nyomainkon
a bivakhoz. Noha akkor én is egyetértettem azzal, hogy
ezen a napon is próbálkozzunk a továbbhaladással, így
utólag mégis könnyelműnek, felelőtlennek ítélem meg ezt
az elindulást. A rossz idő erre a napra ugyanis előbb
vagy utóbb mindenképpen beköszöntött volna, és mi történik
akkor, ha jelentős távolságra el tudjuk hagyni a bivakot
még tűrhető látási viszonyok között, és akkor szakad ránk
a tejföl? Ez esetben éppen a legkeményebb gerincszakaszon
kellett volna átmásznunk esetleg cudar időben!
A kényszer pihenőnap szundikálással, kártyázással, naplóírással,
főzéssel telt. Jutott idő a ház „vendégkönyvének” alapos
átnézésére is. Feltűnő, hogy 2008-as beírás nem szerepelt
a könyvben. Természetesen magyarok bejegyzései után is
kutatni kezdtünk. 2006. október 29-i bejegyzést találtunk
székelyföldiektől és 2007. július 8-i, valamint 2007.
augusztus 15-i bejegyzést honfitársainktól. Jártak itt
az elmúlt télen is magyarok, Egri László és Pataki Róbert,
de az ő bejegyzésük hiányzott, mivel éppen annak az időszaknak
a lapjait kitépték a könyvből. A bejegyzések alapján megállapítható,
hogy magyarok még nyáron is kevesen járják a Pirin főgerincét.
A barométereink is és az SMS-es időjárás előrejelzéseink
is időjárás javulást jeleztek. A lavinaveszély 2-es fokozatú
a hegységben, ami azt jelenti, hogy nagyobb spontán lavinák
nem várhatók, de héhány meredekebb oldalon a hó kevésbé
stabil, ilyen helyeken fokozottan figyelni kell.
Egész nap szürkeség vette körül a környéket és enyhén
havazott. A nap folyamán leesett 4-5 cm-es hó azonban
még nem veszélyeztette a továbbhaladásunkat és nem növelte
a lavinaveszélyt.
Az időjárás előrejelzés a következő 3 napra jó időt jósolt,
utána azonban bizonytalant. Bíztunk abban, hogy kedvező
esetben a rendelkezésünkre álló 3 napon el tudunk jutni
az Északi-Pirin főgerincének végéig.
Este a reggelivel azonos -8 °C hőmérsékletet mértünk. |
6.
nap
2008. január 24-én reggel 5:00 órakor
kitekintve a menedékünk ajtaján, még szürkeség fogadott
és havazott, de mégsem fordult meg a fejünkben, hogy ez
az állapot tartós is lehet. -8,5 °C-os külső hőmérséklet
mellett tettük meg az előkészületeket az elindulásra.
A 8:00 órai indulásunkkor már tapasztaltunk némi javulást,
de még az igazi jó idő váratott magára. Egy névtelen csúcsot
érintve a 2884 m magas Banszki Szuhodolra
gond nélkül feljutottunk. Itt is csak a hópárkányokra
kellett ügyelnünk. A csúcsról megpillanthattuk a hegység
leghíresebb sziklagerincét, a Csikó-nyerget, ahol drótkötél
korlát segíti a biztonságos áthaladást. Szerencsénkre
a kritikus részen a korlát kilátszott a hó alól. Ami viszont
nem szerencse, hogy amikor leérkeztünk a Csikó-nyereghez,
befelhősödött az ég és éppen ezen a nagyszerű helyen kényszerültünk
rossz látási viszonyok között átmászni. Az első korlátokat
a gerincéltől 4-5 méterrel lentebb |
 |
pillantottuk
meg. Lemászva oda megpróbáltuk a további részeket
kiszabadítani a hó alól, és ennek segítségével átoldalazni
a nyereg
azon szakaszához, ahol már
az élen találjuk a korlátot, de nem jártunk eredménnyel.
A hó nagyon
rosszul tartott
a meredek márvány hegyoldalon. Így vissza kellett mászni
a gerincélre és onnan később leereszkedni az élen lévő
korláthoz.
Innen már teljes egészében
kilátszott
a hó alól a korlát, melybe kapaszkodva sikeresen átjutottunk
a 250 m hosszú sziklaélen. A nyereg túlsó oldalán megpillantottuk
a Kutelo csúcsokat elkerülő út kezdeti korlátját is, azonban
a további korlátszakaszok eltűntek a hó alatt. Nyáron
ezen a hegyoldalban vízszintesen vezetett, korláttal biztosított
úton kerülhetők ki a Kutelo csúcsok és juthatunk el a
Csikó-nyeregből a Vihren alatti Premkata-nyeregbe. Mi
a Kutelo II csúcs irányába tartó korlát mellett maradtunk.
Elhagyva a korlátot, már kevésbé veszélyes, ám meredek
úton értük el a Kutelo II 2907 m-es csúcsát.
A csúcsról már tiszta, napsütéses időben tekinthettünk
szét. A Kutelo I. csúcs (2908 m) érintése után köves-havas
meredek hegyoldalon ereszkedtünk le a Premkata-nyeregbe.
Ez a terep nem igazán kedvezett a hótalpaknak.
A Premkata-nyeregben már fellélegezhettünk,
mert szükség esetén innen már van menekülési útvonal a
főgerincről, pl. be lehet ereszkedni a Kazana-völgybe,
a Kazana-bivakhoz és a Banderica-völgybe a Vihren- és
Banderica-turistaházakhoz. Az időjárás azonban ekkorra
már pazar volt, így nekünk eszünkben sem volt bárhova
is leereszkedni. Rövid pihenő után, 11:45-kor hágóvasat
használva indultunk el a hegység legmagasabb csúcsának,
a Vihrennek a megmászására. A meredek ÉNy-i gerincélen
1 óra alatt értünk fel a csúcsra.
A Vihren (2914 m) csak néhány méterrel marad el
a Balkán legmagasabb pontjától, a szomszédos Rila-hegységben
található Muszalától (2925 m). A csúcs egy elnyújtott
lapos térség, melyen található egy alacsonyabb régi beton
oszlop és egy újabb, szögvas kerettel, habarccsal összefogott
kövekből álló magasabb oszlop. Ez utóbbin találjuk a csúcsnevet
és a magasságot jelző táblát (2914 m).
A kilátásunk minden irányban pazar volt. A Pirin márvány-
és gránitcsúcsain és a környező bulgáriai magas hegységek
csúcsain kívül Görögország legmagasabb hegye, az Olympos
is látszott.
Fél óráig tartózkodtunk a csúcson, majd napsütötte mély
hóban leereszkedtünk a Kabata-nyeregbe (2560 m).
Keményen tűzött a nap, így a dzsekik, polárok is lekerültek.
Innen levezet a jelzett turistaút a Vihren-turistaházhoz,
a főgerincen jó darabig nincs útjelzés. A nyergen túl
gránitcsúcsok követik egymást. Az első a könnyen járható
Hvojnati-csúcs (2635 m). Az utána következő
Vlahi-nyeregből azonban már nehezen
mászható keskeny sziklás gerincél vezet a Granitenre.
Kötélbiztosítás nélkül nem vállalkoztunk ennek a gerincnek
az átmászására, a felszerelést elővenni meg lusták voltunk,
így a csúcs bal oldalon történő megkerülése mellett döntöttünk.
Hosszú ideig kerültük a Granitent, néhány nem teljesen
biztonságosnak látszó havas kuloáron is átvágva. Szerencsére
a hóviszonyok jók voltak. Majdnem 17:00 óra volt amikor
átértünk a Banderska-hágóba (2506 m).
Ekkorra már mindannyian megbántuk a csúcs kikerülését.
Inkább elő kellett volna venni a mászó felszerelést és
átmászni a gerincélt. Időt és fáradtságot takaríthattunk
volna meg. Az átérésünket követően lebodtuk a hátiszákjainkat
a hóra és ezen a könnyebben mászható hegyoldalon felkapaszkodtunk
a Graniten (régi nevén: Muratov-csúcs)
2669 m-es csúcsára. A lemenő nap látványa kárpótolt
bennünket a fáradtságért, viszont a sátorhelyek kialakítását,
a sátraink felállítását már az esti szürkületben végeztük.
Csak kissé húzódtunk lejjebb a hágóból, így a táborhelyünkön
még érvényesült a szél. Esti hőmérsékletet ezúttal nem
mértünk, mert Géza nem találta a hőmérőjét. Teliholdas,
tiszta égbolt borult ránk ezen az éjszakán. |
7.nap:
2008. január 25-én, pénteki napon
5:30-ra terveztük az ébresztőt, de a sátram legénysége
elaludt. Csak 6:00-kor kászálódtunk ki a hálózsákjainkból.
Ezek után a 8:15-ös indulás dicséretes tettnek számít.
Táborhelyünkről továbbra is jelzés nélküli terepen haladva
a DK-i irányú Doncsó őrei bástyaszerű
gránitszikláit vettük célba. Egy ideig a korábbiakban
megszokott sziklás, hópárkányos gerincszakaszon haladtunk,
ám az egyik helyen az eddigieknél problémásabb letörés
állta utunkat. Barna elől mászva óvatosan lejutott ugyan
ezen a helyen, de a biztonságosabb leereszkedés érdekében
nekünk, többieknek kötélhasználatot javasolt. Elővettük
tehát a
|
 |
felszerelésünket
és leereszkedtünk a letörésen. Egy bent hagyott hevedergyűrűnk
bánta az akciót. A továbbiakban már nem
kellett kötelet használnunk. A következő jelentősebb csúcs,a
Banderiski
csukar (2731 m) is csak a felső rész
meredekségével támasztott némi nehézséget a feljutás
során.A
csúcson kis kereszt és
gyönyörű kilátás fogadott bennünket. Innen a Glavniska-hágóba
(2530 m) leereszkedve elértük a hosszú
ideig nélkülözött P jelzésű utat, mely a Vihren-turistaháztól
érkezik a hágóba, és a főgerincen folytatódik. A továbbiakban
már a jelzett utat követtük. Ez a Vázela-csúccsal
(2620 m) kezdődő jelzett gerincszakasz egy ideig nem tűnt
nehéznek, jól lehetett haladni rajta. Laci megfogalmazása
szerint elérkezett a teljesítménytúrázós időszak, vagyis
nem kellett figyelnünk hópárkányokra, meredélyekre, hanem
csak nyomulni kellett. Persze, hogy ne legyen túlságosan
egyszerű a helyzetünk, ennek a vonulatnak a második felében
találkoztunk egy nagyon éles sziklagerinccel, melyen csak
rendkívül óvatosan, nagy odafigyeléssel tudtunk átjutni.
Ezt a szakaszt a Prevalszki csukaron
(2604 m) átjutva és a Vinarszka-hágóba
leérve tekinthettük lezártnak. Ekkorra már eléggé elfáradtunk,
de még bíztunk abban, hogy el tudjuk érni a Tevnoto-tengerszem
partján lévő menedékházat.
A nyeregben útjelző tábla taláható, mely szerint itt vezet
át a Demjanica és Popina Láka turistaházakat összekötő
Z jelzésű út. A hágót magunk mögött hagyva már csak egy
újabb hágón, a Mozgoviska-hágón kellett volna túljutnunk,
és az utána következő platón már elértük volna a menedékházat.
Megcélozva a hágót már esti szürkületben kezdtük el oldalazni
a Mozgoviska-hágó előtti hegytömböt. A nyári út is oldalaz,
azonban esetünkben a kezdetben keményebb, firnes hólejtőt
laza, rosszul tartó hó váltotta fel. A túránk során egyedül
most éreztem, hogy lavinaveszélyes lejtőre tévedtünk.
Gyorsan visszafordultunk és nekivágtunk a csúcsra vezető
meredek hegyoldalnak. Barna és Géza kissé lemaradt a többiektől,
így meg sem kísérelték az oldalazást, hanem egyből a csúcs
megmászásába kezdtek. Mindannyian sötétben értünk fel
a csúcsra. A fejlámpáink fényénél nem tűnt probléma mentesnek
a Mozgoviska-hágóba való lejutás, ezért nem kockáztattunk
tovább, lemondtunk a menedékház ezen a napon történő eléréséről.
Visszafordultunk a csúcsról és a legmagasabb pontról kissé
visszagyalogolva sátorhelyeket alakítottunk ki és felállítottuk
a sátrainkat. A műveletet nem csak a sötétség, hanem a
meglehetősen nagy szél is nehezítette. Fárasztó napot
magunk mögött hagyva, nagyon későn aludtunk el. Ezúttal
is teliholdas, csillagos égbolt alatt töltöttük az éjszakát. |
8.
nap:
2008. január 26-án, szombaton viharos
szélben kényszerültünk a sátraink lebontására. 8:15 tájékán
kezdtük meg a táborhelyünkről a csúcsra vezető távolság
leküzdését, majd a Mozgoviska-hágóba történő lemászást.
A nagyobb széllökéseknél a lábunkat megvetve meg kellett
állni, nehogy kibillentsen a szél az egyensúlyi helyzetünkből.
Közvetlenül a hágó fölött láncok segítik a biztonságos
lejutást, azonban ezekre valószínűleg inkább csak nyári
körülmények között van szükség. Csak a Mozgoviska-hágóba
(kb. 2530 m) leérve, kissé széltől védett
helyen vártuk meg egymást. Itt pillantottuk meg a főgerinc
következő csúcsáról lecsúszott kisebb lavina nyomait.
Ez volt az egyetlen lavinanyom, melyet láttunk a túránk
során.
A reggeli nagy szél eldöntötte a továbbiakat. A szélre
és az időjárás előrejelzés szerinti vasárnapi bizonytalan
időjárásra való tekintettel elhatároztuk, hogy ezen a
napon nem fogunk a gerincen haladni, hanem a Tevnoto-tavi
menedékháztól az egyre |
|
inkábbD-i
rányba forduló főgerinccel párhuzamosan haladó völgyi
P jelzésű turistautat követve lemegyünk a Pirin-házhoz.A
hágóból felkapaszkodtunk egy széles platóra, melyen megpillantottuk
a Tevnoto-tavi menedékházat. A szél még mindig tombolt,
az arcunkba vágta a havat, így
alig vártuk,
hogy elérjük ezt a menedéket. A gondnok nélküli, télen
is nyitott házban sítúrázók pihentek. Ők voltak az egyedüliek,akikkel
a pirini hegyi csavargásunk során találkoztunk. Már korábban
begyújtottak a tűzhelybe és teát főztek. Nekünk is jutott
belőle. Hosszú ideig pihentünk, ettünk, ittunk a házban.
Ez a menedékház a gránit Pirin egyik jelentős csúcsa,
a Momin dvor alatt, a Tevnoto-tengerszem
partján, 2515 m-es magasságban helyezkedik el. Nyáron
hegyi mentőszolgálat is működik a házban.
10:15-kor indultunk tovább. A ház környékén valamelyest
csökkent a szélerősség, de több csúcson is hózászló lengedezett.
Az alacsonyabb térségekbe történő leereszkedésünk előtt
még meg kellett másznunk a Kraljevdvorszka Djaszna-hágót
(kb. 2575 m). A felkapaszkodásunk
során zergéket pillantottunk meg.
A hágóból kezdetben meredeken kezdtünk el leereszkedni
a Zselezniska-cirkuszvölgybe (régebbi nevén: Demir-kapui
cirkuszvölgy), de később ez a meredekség mérséklődött.
Keményen tűzött a nap, de hótalpakkal az olvadó hóban
is jól tudtunk haladni. Elgyalogoltunk a Mitrovo-tengerszem
befagyott, hóval fedett felszíne mellett. Ebből a tóból
ered a Zselezina-patak (régi nevén: Demir-kapui-Bisztrica-patak),
melyen a lemenetelünk során többször is át kellett kelnünk.
Az előző napok havas, sziklás világát lassan felváltotta
a fenyők zöldje. A turistaút jelzéseit is egyre többször
pillantottuk meg egy-egy kövön vagy fatörzsön. Az útvonalunk
párhuzamosan haladt az Északi-Pirin É-D-i irányú utolsó
főgerinc szakaszával. Az egyik helyen, a patak partján
medvenyomok rajzolódtak ki a hóban. A kiutazásunk előtt
Pistának a Pirin főgerincet végigjárt magyarországi ismerősei
is felhívták a figyelmünket a Pirin-ház környéki medve
előfordulásra. A Pirinben aránylag sok a barnamedve, melyek
télen inkább a melegebb DNy-i lejtők erdeiben tanyáznak.
Hosszú utat kellett megtennünk a Pirin-turistaházig a
völgyben, de meg sem közelítettük a sítúrázók által saccolt
8 órai utat. 15:15-kor érkeztünk meg a Pirin-házhoz, tehát
5 óra hosszáig tartott az út a Tevnoto-tengerszemtől a
házig. Ez a ház is gondnok nélkül nyitva volt. Magyarországon
hasonló helyzetben rövid idő alatt széthordták volna a
ház összes berendezését. Persze jelent némi biztonságot
az, hogy innen a legközelebbi település is 17 km-re van.
A ház az Északi-Pirin és a Középső-Pirin határán 1640
m-es magasságban fekszik. Hatalmas ház, több mint 70 férőhellyel.
Az Északi-Pirint a Középső-Pirintől elválasztó Todorov-tisztás
(1883 m) innen K-i irányban, mintegy 2 óra járásra található.
Beköltöztünk a ház ebédlőjébe és nem sokkal ezután Pista
és Géza ténykedésének köszönhetően (favágás, begyújtás)
már lobogott a tűz a kályhában. A konyhában folyóvíz van,
melyet a befagyás veszélye miatt nem zárnak el, állandóan
folyik a csapból. Végre nem kellett havat olvasztanunk!
A kályhán főztük meg teánkat és az utolsó, ezúttal közös
hegyi vacsoránkat. Barna még ezen az utolsó hegyi napon
is egy hatalmas darab szalonnát húzott elő a zsákjából.
Alaposan túlméretezte a hegyre szánt kaja adagját, így
nem véletlenül volt nehezebb a többieknél a hátizsákja.
A ház emeletén, az egyik hálóban tértünk nyugovóra. |
9.
nap:
2008. január 27. Korán reggel láttam,
hogy valamelyik társam nem vette félvállról a medveveszélyről
szóló mendemondákat, hanem „biztos, ami biztos”, alaposan
betámasztotta éjszakára a bejárati ajtót. Reggel is begyújtottunk
a kályhába és kényelmesen, jó melegben reggeliztünk és
készülődtünk a levonulásra. Hosszú gyaloglás várt még
ránk ezen a napon.
7:45-kor indultunk el Melnikbe való levonulási szándékkal.
Azonban nem messze a háztól néhány nappal ezelőtti, útrövidítőnek
látszó nyomokat fedeztünk fel, és azt gondolva, hogy ez
csak Melnikbe vezethet, követni kezdtük. Annak rendje-módja
szerint a nyom le is vágott egy útkanyart és kiértünk
egy széles útra. Ettől kezdve nyugodtan bandukoltunk lefelé.
Egy-két alkalommal rápillantottunk a térképünkre is, és
amikor nem akart stimmelni a térkép és a valóság, elintéztük
azzal, hogy a térképünk nagyon régi és pontatlan. 13:00
órakor leértünk egy többnyire nagyon lepusztult házakból
álló településre, melyet a Melnik előtti Szigarevonak
vagy Krlanovonak véltünk. A helybeliek azonban kiábrándítottak
bennünket: Pirin faluba értünk le! Hamarosan
|
 |
|
kiderült
az is, hogy innen csak
18:00 órakor megy autóbusz Szandanszkiba és ez nem túl kedvező
a számunkra, mert onnan csak többszöri átszállássaljuthatunk
vissza az autóinkhoz,a
Predel-nyeregbe.
Gyakoribb az autóbusz járatsűrűség,
és ráadásul közvetlenül, átszállás nélkül a Predel-nyeregbe
érhetünk a K-i irányban lévő Goce Delcsevből. Oda kell tehát
eljutnunk!Érdeklődtünk
személyautós szállítási lehetőségről, de Pista orosz tudásával
is csak nehezen értettük meg magunkat a falu központjában
lebzselő helybeliekkel és a falu kocsmárosával. Nem segítette
a kommunikációt az sem, hogy a bolgárok „igen”-nél rázzák
a fejüket, tagadásnál meg bólogatnak. Minden esetre nem
sokkal az érkezésünk után már így is szinte az egész falu
tudta, hogy hová akarunk eljutni. Több mint egy órai várakozás
után felénk sündörgött néhány középkorú férfi, akikkel tárgyalásba
bocsátkozva lehetőségünk nyílt a település elhagyására.
Az ajánlatuk elég borsos ár volt: 35 Euroért (7 Euro/fő)
voltak hajlandók elvinni bennünket a 37 km-re lévő Goce
Delcsevbe. Más lehetőségünk nem lévén, beleegyeztünk a fuvarba.
A viszonylag magas árat nem számítva, a tévedésünkkel tulajdonképpen
előnyösebb helyzetbe kerültünk, mintha Melnikbe jutottunk
volna, ugyanis így a Pirin-háztól lényegesen kevesebbet
kellett gyalogolnunk, és még ezen a napon elérhettük az
autóinkat. Ny-i oldali településre leérve szinte biztos,
hogy az autóhoz való visszajutásunk átcsúszott volna a következő
napra.
Bezsúfolódtunk mindannyian a cuccainkkal együtt egy személyautóba
és meglehetősen kényelmetlen körülmények között átautóztunk
Goce Delcsevbe. A sofőrünk kirakott bennünket
egy kisebb autóbusz pályaudvaron, de kiderült, hogy nem
innen mennek az autóbuszok a Predel-nyergen keresztül Blagoevgrádba,
hanem egy kb. 100 m-el arrébb lévő másik autóbusz állomásról.
Átgyalogoltunk oda és megállapítottuk, hogy valóban ez a
helyes indulási állomás, a legközelebbi járat 16:30-kor
indul. Megváltottuk a buszjegyeinket. A jegy ára 8,50 leva/fő
volt, melyet - bolgár fizetőeszközünk nem lévén - Euroban
fizettünk. A pénztáros hölgy nagyon kedves és segítőkész
volt. Nem okozott gondot az sem, hogy a visszajárót levában
kaptuk. Volt mit elsörözni! Pirin sört ittunk.
Ezen a kiruccanásunkon szinte minden igazán a Pirinről szólt:
a Pirin-csúcson kezdtük a téli vándorlásunkat, a Pirin-háznál
fejeztük be, Pirin faluba jutottunk le és a túránk végén
Pirin sört ittunk!
A macedón forradalmár nevét viselő városból pontosan indult
a járművünk. A Meszta folyó (???m?) völgyében buszoztunk
északi irányban, majd Banskon és Razlogon
áthaladva elértük a Predel-nyerget. Útközben konstatáltuk,
hogy a vasárnapra jelzett időjárásromlás szemmel láthatóan
bekövetkezett a hegyekben.
Az autóink őrzéséért még további 25 Eurot kellett fizetnünk,
de 19:10-kor elindulhattunk hazafelé. Bulgáriában a visszaútra
is megvettük az útdíj matricát. A bolgár-szerb határ átlépése
után aludtunk egy kicsit az autóban, majd esőben és hatalmas
szélben folytattuk az utunkat. A visszaúton is kifizettük
az 1030 dinárt, majd a további 400-400 dinárt a szerb autópálya
használatért. Említésre méltó, hogy ezúttal csak 20 Eurot
váltottunk át dinárra azért, hogy felhasználhassuk az odaútról
megmaradt dinárunkat és az utolsó autópálya kapunál a különbözetet
pedig Euroban fizettük volna. Sajnos ez az elképzelésünk
nem jött be, mert az autópálya kapunál nem fogadtak el vegyes
fizetést, vagy csak dinárral, vagy csak Euroval kell fizetni.
Fizettünk hát Euroval (5 Euro) és megmaradt 360 dinárunk,
melytől csak Magyarországon, a röszkei út mellett lévő „Zebra
Market”-ben tudtunk megszabadulni. Meglehetősen előnytelen
visszaváltás volt, 900 Ft-ot adtak a 360 dinárért. A visszautunkon
egyébként a határon szerb OTP Banknál vettük a dinárt 81,0333
átváltási árfolyamon, azaz 20 Euroért 1.620 dinárt kaptunk.
Bulgáriában és Szerbiában is tankoltunk a magyarországitól
nem sokban eltérő árért. A tankolásokon kívül autónkénti
1170,- Ft-os magyar autópálya matricára adtunk még ki pénzt.
Barnától elbúcsúztunk Szegeden és 2008. január 28-án, hétfőn
a délelőtti órákban mindannyian hazaértünk.
Végetért
tehát a Pirintől Pirinig tartó téli magashegyi vándorlásunk.
Bár a nap nyomai már elmúltak az arcunkról, de az emlékek
még sokáig megmaradnak.
Vannak a túratársaim között olyanok, akik az eddigi legjobb
téli magashegyi túrájuknak minősítik a pirini túránkat.
Mindent figyelembe véve, kétségtelenül a legsikeresebbek
közé sorolható.
(Gránicz János írása)
|
|
|
Számok
tükrében
Feltöltés alatt...
|
|
Pirin
élővilága
A Pirin és környéke önálló
növényföldrajzi táj, vannak közép-európai, alpesi, szubmediterrán
és közép-balkáni endemikus fajai is. Növényvilága gyakorlatilag
az Alpesekkel megegyező. Lejtőit helyenként több mint 2000 m magasságig
fenyvesek borítják. A luc-, erdei- és kisebb részben jegenyefenyő
mellett sok a páncélfenyő és balkáni fenyő (ritkaságként előfordul
a déli bükk is )amelyek erdőállománya több helyen természetvédelmi
terület. Az
erdőhatár feletti 2200-2300 méteres magasságban kialakult alhavasi
rétek valóságos természetes sziklakertek, virágoskertek, ahol
a nyári hónapokban (július, augusztusban) csodaszép virágos réteken
kelhetünk át túráink során. Harangvirágok, tárnicsok, enciánok,
szegfű-félék, primulák, pirini imolák, alpesi rózsák, violák,
pimpók, kakukkfüvek, árvácska-félék, fehér zászpák, nefelejcsek,
kórók, boglárka-félék, törpemandulák és rengeteg más virágos növény
bontja szirmait.
Ritkaságok közül érdemes megemlíteni a teljesség igénye nélkül
a havasi gyopárt, szívkosbort, turbánliliomt, zergevirágot, alpesi
havasi rózsát, skarlát gyömbérgyökért, Janka-liliomot, arany haranglábat,
pirini havasi mákot, bolgár sáfrányt.
"A márványkőzeten, illetve a belőle kialakult talajon élnek
az erdőhatárt is alkotó balkáni fenyők (Pinus heldreichii), melyek
között gyakoriak a 250-300 éves példányok. A gneiszes és gránitos
alapkőzeten főként páncélfenyők (Pinus leucodermis) tenyésznek,
s ezek között 500 évesnél idősebbek is akadnak szép számmal. A
Bânderica turistaház közelében találjuk a hegyoldalban Bulgária
legöregebb fáját, ami szintén páncélfenyő. Az őt vizsgáló erdészről
Bajkuseva cserna murának nevezték el, akinek kormeghatározása
szerint a 7,5 méter átmérőjű, tekintélyes méretű fa 1300 éves,
és különleges védelem alatt áll. A páncélfenyő, valamint a balkáni
selyemfenyő (Pinus peuce) a Pirinben azt az ökológiai űrt tölti
ki, amit az Alpokban a cirbolyafenyő és a feketefenyő."[http://www.bebte.hu/documents/pirin.htm]
Növényvilágához
hasonlóan az állatvilága is hasonlít az Alpok állatvilágához.
A Pirin erdeiben aránylag sok a barnamedve, nyáron a hűvös északkeleti,
télen a melegebb délnyugati fekvésű erdőkben mozognak. Figyelem!
A medvék nem jártak iskolába, így nem tudják, hogy télen aludniuk
kellene... A macik mellett előfordulnak még farkasok, hiúzok is.
Szelídebb állatok közül őz, vaddisznó, gímszarvas, vadmacska,
borz, róka, havasi pocok él még az erdőkben. A törpefenyők és
sziklák birodalmában siketfajd, császármadár és havasi hófajd,
szirti sas, havasi sarlósfecske, havasi csóka és varjak is előfordulnak.
A patakokban és az alacsonyabban fekvő tavakban pisztráng él.
(Maku László írása) |
|
Pirin
geológiája
"A Pirin - márvány-
és gránittömege Dényugat-bulgáriában, az Égei-tengerbe tartó Sztruma
és Meszta folyók völgye között emelkedik.Ény-Dk irányú 30-40 km
széles vonulata 80 km hosszan húzódik a Rilától a Szlavjanka-(Alibotus)
hegységig. A Rilától a Predel-hágó (1140 m), a Görögországba átnyúló
Szlavjankától a Parili-hágó (Parilszka szedlovina, 1173 m) választja
el. A hegység a magas, változatos Északi-, az alacsonyabb, egyhangú
Középső- és a Déli-Pirine oszlik.
A
hegység a Thrák-Makedóniai-masszívum tagja. Ezen belül a Pirin
a Rilával képez egységet. Az alaptömegét alkotó gránit és az azt
később elborító kristályosodott metamorf kőzetek (kristályos palák,
gnájsz, amfibolit, márvány) a geológiai őskorban és ókorban alakultak
ki. Hosszanti kupolás szerkezete a geológiai ókorban keletkezett,
amikor a variszkuszi hegyképződés idején a gránit-, gránitgnájsz-mag
kiemelkedett. Ezt a magot még a kiemelkedés előtt kristályos pala
és felette márványköpeny borította. A geológiai középkor végén
helyenként gránit és gránitporfir nyomult fel a köpenybe, a hegység
peremén pedig trachiandezit, riolitláva és -tufa tört a felszínre.
A márvány- és palatakarónak csak egy része maradt meg, a többi
idővel elkopott. Megmaradt a márvány a magas Pirin
é. felén, ahol az ék. lejtőt 40-75 fokos
dőlésű márványösszlet alkotja, ennek éle képezi a hegység magasabb
részét, a Vihren-gerincet. Az ezzel szemben fekvő dny. lejtőt
ugyancsak meredeken álló márványtakaró képezi, amelynek éle a
Szinanica-gerinc. Köztük főleg gnájsz és gránit van a felszínen.
Márvány az előbbieken kívül csak a Középső-Pirin d., magasabb
részén borítja a gránitmagot.
A geológiai harmadkorban több szakaszban folytatódott a hegység
kiemelkedése. Az egyes kiemelkedéseknek és a következő lepusztulásoknak
megfelelően négy különböző korú és magasságú szintet lehet a magas
pirinben megkülönböztetni. A legalacsonyabb, 1200 m körüli szint
felső pliocén korú. Efölött, a lejtők 1600 m körüli magasságában
van a kis területű alsó pliocén szint. A 2100-2500 m magas gerincek,
csúcsok szintje felső miocén korú, amelyet a lejtőkön néhol széles,
füves hátak alkotnak. Efölé emelkedik a legmagasabb csúcsok szintje.
A
hegység kiemelkedése később is erőteljesen folytatódott. A törésvonalak
mentén hőforrások törtek fel. A felszín ma sem nyugodt, amit a
gyakran előforduló kisebb földrengések tanúsítanak.
A negyedkor
első időszakában, a pleisztocénben a hegység 2100-2200 m fölé
emelkedett részein, a preglaciális völgyekben folyamatosan sok
hó gyűlt össze, csonthóvá fagyott és gleccserek alakjában megindult
lefelé. A Würm-eljegesedések gleccserei alakították ki a magas
Pirin változatos mai képét: fűrészfogas gerinceit, félkör alakú
cirkuszvölgyeit, kárfülkéit, a hosszú teknővölgyekben lépcsőzetesen
elhelyezkedő tengerszemeket. A márványkőzetbe vágódott karsztos
gleccservölgyekben, a szuhodolokban csak néhány apró tengerszem
van. Azokban a völgyekben viszont, ahol a kőzet vízzáró gránit,
gnájsz és kristályos pala, igen sok, kereken 160 tengerszem csillog.
Az alacsonyabb Középső- és Déli-Pirin tetejét a jégkorszakban
nem borította állandó hótakaró, nem képződtek gleccserek, amelyek
a felszínt változatossá véshették volna. A Pirin sasbérc, azaz
horszt, amely vetődésekkel emelkedett ki környezetének eredeti
szintjéből. Fővonulatának rövid ék. lejtőibe igen mély és rövid,
a dny. lejtőkbe pedig sekélyebb, de széles és hosszú cirkuszvölgyek
vágódtak be. A magas főgerinc é. részét márvány, középső d. szakaszát
főleg gránit alkotja. Belőle mindkét irányban sok oldalgerinc
ágazik ki. Hosszabb dny. elágazás a főgerincnek már a gránit szakaszából
induló márvány Szinanica-gerinc. A gránit főgerinc központi csúcsától,
a Momin dvortól É-ra a Polezsan vonulat, D-re a Kamenica-gerinc
ágazik ki. Ezeken vannak a Pirin legmagasabb grámitcsúcsai. A
főgerincig bevágódott cirkuszvölgyek tengerszemeiből bővizű hegyi
patakok indulnak a Meszta és Sztuma felé. ÉNY-on, a Vihren-fővonulat
és a Szinaninca-gerinc között bemélyedő völgyek vizeit a Vlahi-patak
gyűjti össze és viszi a Sztumába. A magas Pirin dny. lejtőjének
középső részéről a Szandanszki-Bisztricába, d. részéről pedig
a Pirini-Bisztricába és ezeken át a Sztrumába folynak a patakok.
A Mesztába a Pirin ék. lejtőjének d. részéről a legtöbb vizet
a Retizse patak szállítja, amely a hegység legtöbb és legnagyobb
tengerszemét rejtő Popovo ezero- (Pap-tó) cirkuszvölgyben ered.
Az ék. lejtő középső völgyeiből a Demjanica- (felső szakasza Valjavica-)
és Banderica-patakok vezetik le a vizet. A hegység lábánál nagy
hordalékkúpot építenek, azon több ágra szakadnak és végül Banszko
alatt Glazne néven egyesülnek. Az ék. lejtő é. részén a karsztos
márványgerinc alatt a hegység lábánál bővizű karsztforrások fakadnak;
vizeik a Glaznéal egyesülve, Iztok néven folynak a Mesztába."[Kirándulások
6 ország hegységeiben]
|
|
|
|