„A  LeFaGySz nem viccel!” A YETI sosem bliccel...

Palóc LeFaGySz túrák 2013.02.23.

P O Z O R     Y E T I !

LeFaGySz 2013 PaLóC TeLjEsÍtŐk
Fényképek: Szilótól Hevér Gábortól Túrabeszámolók: TTT

Palóc LeFaGySZ 2013

Időpontja: 2013.02.23

Rajt/cél:Somoskőújfalu- Somosi Fogadó Somosi út. 188

Indítás:7órától- 8 óráig Indulás sajátidő terhére 9 óráig. Nevezési díj 1000 Ft

Palóc LeFaGySz 59 Táv: 59,7 Km- Szint: 2957 m

Útvonal: Somokőújfalu- Zsadánypusztaromja- Málnás völgy- Málnás tető (614)- Karancs-Bobonyér- Cerbena-völgy- Kápolna-hegy- Elemér forrás-Tóstrand Salgótarján- Boszorkány-kő-Salgóbánya- Lagler Öcsi nyúzója- Matyó Lápa- Lőrinc Oldal- Medves- Somoskő- Eresztvény-Salgó Vár- Somoskőújfalu- Északi-Zöld- Kis-Karancs- Karancs-Elemér forrás-Somoskőújfalu

LeFaGySz 49 Táv: 49,0 Km- Szint: 2442 m

Útvonal: Somokőújfalu- Zsadánypusztaromja- Málnás völgy- Málnás tető (614)- Karancs-Bobonyér- Cerbena-völgy- Kápolna-hegy- Elemér forrás- Tóstrand Salgótarján- Boszorkány-kő-Salgóbánya- Lagler Öcsi nyúzója- Matyó Lápa- Lőrinc Oldal-Medves- Somoskő- Eresztvény-Salgó Vár-Somoskőújfalu

Rendezői információk: Honlap: www.maku.hu, Email: lefagysz@gmail.com

TEL: Jandó Attila 20-350-65-66

Ajánlott turistatérkép: Karancs (Kercseg-lapos), Salgóvár (Medves-magasa) tájfutó és turistatérkép

Igen veszélyes (nyugi, a farkasokat azért bezárjuk a túra idejére) és nehéz túra, amelyet csak a szellemileg és fizikailag egyaránt jól felkészült, nagy tereprutinnal rendelkező, térképkezelésben és tájékozódásban magas fokon jártas túrázó tud teljesíteni. A túrán mindenki saját felelősségére, és veszélyére indul a rendező kártérítést vagy egyéb jogorvoslati igényt semmiféle címen nem fogad el!

Ep: A pontokon, szúróbélyegzők találhatóak, az útvonalon bármelyik megadott ellenőrzőponton pontőr(ök) előfordulhat,és az útvonalon mozgó ellenőrzőpont(ok) bárhol lehetséges.A túrán seprű nem indul, ezért a rendezőség javasolja a csoportos teljesítést.

Kötelező felszerelés: Térkép, tájoló vagy iránytű, elemlámpa pótelemekkel, üzembiztos mobiltelefon.

Táv módosítás: A rendezőség engedélyezi a túraközbeni távmódosítást, ilyenkor  a választott táv útvonala, illetve célzárása lesz mérvadó a teljesítés elfogadásához.

Cél nyitvatartási idejét a rendezőség, kedvezőtlen időjárási körülmények esetén meghosszabbíthatja.

Szolgáltatás: A túra útvonalán szolgáltatás NINCS!! A célban meleg étel, a rajtban rendelhető meg. A meleg- étel ára NINCS benne a nevezési díjban, a rajtban külön fizetendő.
Babgulyás+palacsinta      800.- Ft/adag
Zöldségleves+palacsinta 600.-Ft/adag

Szállás lehetőségek: http://www.somosifogado.hu/ szállásfoglalás egyénileg.

Díjazás: a fenti kép szerinti jelvény, emléklap. És minden elismerés részünkről!

JÓ SZERENCSÉT!  A teljesítménytúra útvonalán SZOLGÁLTATÁS NINCS ! Az ellenőrző pontokra tájfutó bóják, és tájfutó szúróbélyegzők vannak kirakva, az ellenőrzőponton való áthaladásodat, az útvonal leírás szerint, az adott pontnak megfelelő lyukasztással tudod igazolni. Az útvonalon, és a megadott pontok bármelyikén pontőr lehetséges. A túrán seprű NEM indul, ezért javasoljuk a túra csoportos teljesítését. Sikeres teljesítéshez a megadott útvonalon kell végighaladnod, és a távodnak megfelelő célzárásig kell beérned. Az 59-es távon 22.30-ig óráig, a 49-es távon 21 óráig van nyitva a cél.A távok között átnevezhetsz, ez esetben a választott távra vonatkozó útvonal, és célzárás a mérvadó. Ha túrát feladni kényszerülsz, és a célba se szándékozol bejönni, üzend meg más túrázókkal, vagy hívd a rendezőket a következő számokon: 20-350-65-66 vagy 70-282-20-92 . Az útvonal főleg jelzett turistaúton halad. A jelzetlen részeken, illetve ahol nagyon hiányosak a jelzések, szalagokat helyeztünk ki. A térképolvasás, tájékozódás a te feladatod! A túrán mindenki saját felelősségére indul, a rendezőségtől kártérítés semmilyen címen nem igényelhető.
                A túra útvonalán minden növény, állat és geológiai képződmény gyűjtése T I L O S !
Ez a Yetikre, és a krokodilokra is vonatkozik, vigyort befejezni „Ma Te vagy a leggyengébb láncszem”. A vendéglőből kilépve JOBBRA indulsz 21.sz főút mellett a járdán,a vasútállomás előtt balról becsatlakoznak az első jelzések, amit követned kell az a S-  tovább egyenesen, majd jobbra keresztül a vasúti felüljárón. Hamarosan kiérsz a faluból, és vár a természet, a S- emelkedik, rá se ránts (a botozók kivételével), majd megszokod. Hátad mögött a Salgó vára, jobbra Somoskő vára látható, ezért érdemes körbetekinteni. Időnként be-beköszön a Z -, most még ne foglalkozz vele az-az esti műszak feladata. Kis-Karancs oldala után eléred a P^ jelzést, itt jobbra felfelé olyan szép meredek, hogy kár lenne kihagyni. Az antenna állomáshoz felérve S^-ön balra lefelé haladsz tovább, és kb.60 méter múlva megtalálod az 1EP.

Innét a szalagozást kell követned egy földúton jobbra lefelé, majd a hegygerincről ismét jobbra letérve köves, bokatörős völgyben haladsz. A völgy aljában rátérsz egy szélesebb földútra, még mindig szalagozást figyeled. Nyitottabb rét szélénél eléred a kopottas P - jelzés. A réten egyenesen keresztül haladsz, majd keresztezel egy vízmosást, itt már P - is gyakrabban feltűnik, ezért a szalagozás már ne keresd. A meglepő kanyarokkal tarkított P - jelzést követve földutakon eléred a Málnás-völgy bejáratát 2. EP

Jól kitaposott földúton jobbra a szalagozást nyomán. Ahogy haladsz, felfelé a Málnás völgyben úgy halványul el földút, a völgy végénél, jobbra tovább fel Kis-Csipkés tetejére, innét már kevésbé járt csapáson keresztezed Málnás tetőt 3.EP.

Tovább a szalagozáson, még a gerincen, aztán egy szélesebb földutat követve rátalálsz az Északi Zöldre. A Z - ot elérve jobbra a Karancs felé törsz. A Z --on találod majd a 4.EP-t meg a Karancs csúcsát.

A csúcs élmény után a S^ üldözve elhaladsz a kilátó tövében, és ereszkedsz a Karancs nyeregig, itt jobbra lefelé a Z+ jelzést követve a tovább veszíted a szintet. Egy mélyülő árok szélén haladva, ha szerencséd van, megtalálod Tarász forrás csurgóját. Tovább lefelé a völgyben, majd a keresztfát elérve balra a P - -ot követve, egy ösvényen oldalazva indulsz tovább. Az ösvény nemsokára beleszalad egy szélesebb földútba, mely a szántók széléhez fut le. A jól járt földútról a fenyves mellett hirtelen balra térsz. INNÉT a RÉGI P -- nyomvonalán halad a túra útvonala, szalagozással is segítettük a tájékozódást, és keresztülvágsz egy keskeny szántáson, és az erdőszélen találod az 5.EP

Folytatod az utad a RÉGI P -- nyomvonalán, figyeld a szalagozást, mert igazán kalandos úton jutsz majd el a Ceberna-völgy aljához, ahol az új P- visszacsatlakozik. A völgy alján balra indulsz, a S --ot követve neki a hegynek. Kapaszkodás közben megtalálod a 6.EP.

Hosszú mászást követően felérsz a Karancs-nyergébe, ha jó a rövidtávú memóriád, akkor igen, itt már jártál, most a S+ BALRA indulsz, és felvonszolod magad a Kápolna hegyre 7.EP !!!!!!

Visszaereszkedsz a S+-en a Karancs-nyeregbe, innét egyenesen haladsz tovább a S --on. Amikor eléred a P^ keresztezését, jobbra lefelé indulsz a P^-ön. Még az aszfaltútra való rátérés előtt találod az ELEMÉR forrást. Az aszfaltúton levezet a P^ jelzés, a 21.sz főútig. Óvatosan átkelsz a főúton, elhaladsz a tó mellett, keresztülvágsz a parkon, a műutat elérve a P^/ Z ¦ találkozásánál balra fordulva a már a Z ¦-en indulsz el. Elmellőzöl a Tóstrand, majd a kemping, és sportpályák mellett, majd meglátod a Z+ csatlakozását, de neked a Z ¦-et kell követned, egészen a sorompóig. A sorompót kikerülve egyenesen haladsz tovább immár a szalagozást kell figyelned, mely átvezet a jobbról becsatlakozó P- jelzésre, melyet megpillantva BALRA követed.
P - követve hamarosan egy nyitott mező széléhez érsz, NE vágj keresztül a mezőn, a P - a mező szélén elvezet Zagyvaróna felől érkező PL jelzés csatlakozásához. Itt jobbra fordulsz, és a PL/ P - nyomvonalán indulsz el. Hamarosan a PL jobbra elválik, neked a PL-ot kell követned, és megtalálod a 8.EP.

PL-on folytatod a szuszogtatós mászás, Boszorkánykőhöz felérve érdemes kimásznod a szikla tetejére, és lenézni Salgóbányára. A PL rövid ideig követve Salgó nyergébe találod magad, itt jobbra Salgóbánya felé indulsz a S+-en, majd a parkolót elérve a S - egyenesen levezet a faluba. A S--ot követve haladsz át a falun. Kocsma, bolt a buszfordulónál, aztán keresztül a parkon, és a Medves Hotel oldalánál el is hagyod Salgóbányát. A S- elvezet
Medves laposára, a S -/ P +/ Z - útkereszteződésénél a Z --ot választva, a kopottas aszfaltozáson egyenesen haladsz tovább, mely lassan egyre rosszabb minőségű földútra, ösvényre vált át, aztán megpillantod a határköveket. Matyó Lápa lájk! Tovább a Z --on, ahol majd megtalálod a 9.EP

Keresztül a Medves-magasán, kiérve az erdőszélére mindig a Z --on haladsz, előre nézve megpillantod Somkői várat, ha balra tekintve Salgó vár is látszik. Újra be a csalitosba, és ha, átverekedted magad a rekettyésen lassan elbúcsúzhatsz a határkövektől, hisz elérted Magyar-bányát a 10.EP

A Z - mellé hamarosan becsatlakozik a P +, és Somoskő temetőjénél a P - is. A temetőnél balra fordulsz és a Z -/ P- követve Eresztvényig kipihenheted fáradalmaidat. Eresztvény után még mindig a Z -/ P - jelzéseket követve kicsit hullámosabb az útvonal, a műútra érve Salgó Hotel oldalában haladsz el, majd megpillantod Dornyay Th romjait. Turistaháznál találod a Bodzás kutat. A romtól már a S -/ P +/PL jelzéseket követve indulsz el.A PL jelzés hamarosan veled együtt jobbra tér, és egy oldalazós ösvényen kezded meg kapaszkodásodat Salgó várához. Érdemes felmenni hisz ott van a 11.EP

A várból a PL jelzésen visszaereszkedsz a Salgó nyergébe, ahol a S+-en jobbra indulsz tovább, körbejárod Salgót, majd nemsokára egy szakajtónyi jelzéssel találkozol (P -/Z+), de neked addig kell a S+ et követned, amíg a S --ot el nem éred. Na ha megtaláltad a S -ot, akkor az enyhén balra tartó ágát kövesd, Somoskőújfalu irányába. Mikor beérsz a településre a 49 km-es indulók hálát rebeghetnek. Elérve a 21 sz. főutat, óvatosan keresztezed, és a a már megismert járdán jobbra indulsz, Somosi Fogadó felé.
GRATULÁLUNK  !!!

CSAK 59-es táv részére, öööö haver biztos ezt akarod ???? !!!!!
A SOMOSI FOGADÓ egyben a 12. EP tehát BÉLYEGEZZ.
A 12. EP 19.30-zár. 19.30 után NINCS TOVÁBB INDULÁS az 59-es TÁVON

A Fogadóból kilépve, a szalagokat követve balra indulsz, és az épület mellett rögtön az első kisutcában megint balra fordulsz. Óvatosan keresztezed a vasúti síneket, majd a sínekkel párhuzamosan haladó műúton balra indulsz, nem bonyolult csak figyeld a szalagokat. A dombtetőre felérve görcsberánduló gyomorral megpillantod a Z - jelzés, jobbra felfelé indulsz el a Z - jelzésen. A domb gerincén haladva elérsz egy útjelző oszlopot, ahol a Z - élesen balra fordulva beveti magát a rekettyésbe, kövesd. Ezen a szakaszon szegényes a jelzés felhozatal ezért szalagozunk is.
Keresztezel egy vízmosást, és a szélén kikapaszkodva szűk ösvényen lassan felkapaszkodsz a határkövekhez, ja igen valahol meg kell hogy találd a 13.EP-t
A kövek mentén balra indulsz, a Z --on, na innét Pozor a Yeti ! Kis-Karancs 14.EP, keresztezése után, jöhet a Karancs emelkedője, felérve begyűjtheted a 15.EP
Megint elhaladsz a kilátó alatt, most már a P^jelzést kell követned, az antenna állomásnál balra lefelé, keresztezed a S -, és ereszkedsz tovább a
P^-ön. Ha megszomjaztál, tudod, hol találod az ELEMÉR forrást. Az aszfaltúton, a P^/ S+ elágazásánál találod a 16.EP

A P^/ S+ elágazásától a S+ -en balra indulsz el, egy jól járt földúton, már nincs sok hátra. Beérsz Somoskőújfaluba, átbújsz a sínek alatt, és kiérsz a
21 sz. főútra, ahol balra indulsz, a vasútállomás mellett elhaladva már a célegyenesben vagy. Ha eddig nem evett meg a Yeti akkor talán túléled….
GRATULÁLUNK !!!!!!

Össz szint m

Somosi Fogadó- P^/S^elágazás

Szalag,    S -, P^

A vendéglőből kilépve jobbra, a 21 főúton / VÁ S -   JOBBRA, KERESZTÜL FELÜLJÁRÓN / P^jobbra felfelé

3,7

380

P^/S^elágazás -Málnás-Völgy

S^, Szalag,
P -,

S^balra lefelé kb. 60 m után, SZALAG JOBBRA ERESZKEDÉS, P - jobbra szalagok is segítenek, le a vízmosásba, aztán már megtalálod a P --ot

4,3

976

Ceberna völgy bejárat- Kápolna hegy

S -, S+

S - BALRA KARANCS NYEREGIG -- S+ balra fel a Kápolna hegyre EP !!!!!!

2,3

1371

21.sz főút-Boszorkány kő

P^, Z ¦ Szalag,P -   PL

P^keresztül a parkon a Tóstrand felé, Z ¦ BALRA, EL A TENISZPÁLYÁK MELLETT, SOROMPÓ UTÁN, Szalag egyenesen Sipka szorosig,P - BALRA, P - / PL BALRA, PL jobbra, a PL-on van az EP.

4,4

28,4

295

1666

Boszorkány kő-Medves

PL, S+, S -
Z -

PL SALGÓ NYERIGIG, S+ jobbra, S - EGYENESEN, Salgóbányán vanbót, Z - egyenesen, irány a határ, aztán határköveket követve, BESZIPPANT A MATYÓ LÁPA.
A MEDVES  NEM VICCEL !!!!!

8,9

37,3

470

2136

Medves-
Salgó vár

Z -,
P - PL

TOVÁBB Z -, Somoskő temetőnél csatlakozó P --al balra Dornyai Th romjáig Bodzás kút vízvétel,
PL JOBBRA, EP FENT  A SALGÓ VÁRBAN !!!!

7,1

44,4

290

2426

Salgó vár-Somosi fogadó

S -, Szalag

PL Vissza Salgó nyeregig, S+ JOBBRA, S - balra, 21 sz. főúton átkelve a felüljáróra ne menj fel, JOBBRA VISSZA a SZALAGOKAT KÖVETVE a SOMOSI FOGADÓBA.
AZ 49-esnek itt a Vége…… vár a leveske.  GRATULÁLOK !!!
 Hahó 59-ek Az EP 19.30 ÓRAKOR BEZÁR !!!

4,6

49,0

2442

P O Z O R      59-es T  Á  V      R  É  S  Z  É  R  E      Y E T I

Somosi Fogadó-Karancs

Szalag, Z -

A fogadóból kilépve most balra be a kisutcába, a szalagokat követve, keresztül a vasúti síneken, Z - JOBBRA, a dombtetőn az oszlopnál balra a rekettyés mellet irány a határ

4,9

53,9

470

2912

Karancs-Somosi fogadó

P^, S+,Szalag

Karancstól P^lefelé a már ismert ereszkedésen Elemér forrás, S+ BALRA, át a vasúti aluljárón, 21.sz FŐÚTON BALRA a VASÚTÁLLOMÁST ELMELLŐZVE SZALAGOZÁSON a FOGADÓIG. GRATULÁLOK

5,8

59,7

2957

És a zöldhatóság már megadta a "zöldutat"!!!

A LeFaGySz (LegFaszább Gyerekek Szivatása) Palóc 2013 hivatalos honlapja.